2000-talet har präglats av en stark teknisk utveckling, och en bransch som särskilt har klättrat upp i toppen bland de stora världsföretagen är spelleverantörerna, där australiensiska NextGen är en central aktör. Inom spelbranschen finns en mängd olika företag som skapar, utvecklar, lanserar, förbättrar, recenserar och premierar olika former av onlinecasinos och nätpoker. Världen över sitter spelare hemma vid datorn och loggar in på olika publika spelsajter för att ägna sig åt hängivet spelande, antingen individuellt eller tillsammans med andra spelare.
Applikationer på mobiltelefoner och digitala läsplattor har ökat tillgängligheten för den enskilda spelaren att ständigt ha tillgång till en mängd olika spel. Att roa sig med hasardspel, tärningar och kortspel har aldrig varit lättare eller för den delen roligare. Ju mer spelbranschen utvecklas, desto mer konkurrens får företagen och kraven på deras egen spelproduktion ökar. Det är inte konstigt att nya spel ständigt poppar upp på spelsajter över hela världen. Underhållningsvärdet är grandiost och med möjligheten att vinna storkovan är steget inte långt att investera riktiga pengar och satsa för att bli lite rikare dag för dag. Tillgång och efterfrågan styr marknaden och allt fler entreprenörer satsar allt större resurser för att utveckla sina verksamheter, allt för att locka till sig såväl nya som gamla spelare till sina sajter.
NextGen Gaming är en speltillverkare av casinospel med huvudkontor inte bara i Stockholm utan även i London och Sydney i Australien. Företaget är i grunden australiensiskt men har spritt sig över världen tack vare sin globala marknadsutveckling. De är främst kända för sina slotsspel såsom Merlin’s Millions Superbet, Foxin Wins och Mad Mad Monkey. Företaget grundades i slutet av 1990-talet, året innan millenieskiftet stod för dörren, 1999, och ingår idag i NYX Gaming Group tillsammans med spelaktören NYX Interactive. NextGens har många stora kunder men de har även ett välfungerande samarbete med den amerikanska speltillverkaren Microgaming, och får på så sätt kontakt med en mängd kunder genom Microgamings breda kontaktnät inom spelbranschen.
NextGen har hittills producerat upp emot 600 olika former av spel för nätcasinos och fysiska casinos. Det är inte bara onlinespel som är relevanta för företagets produktion utan även de casinos som turister och hängivna spelare besöker överallt från Hongkong och Stockholm till New York och Buenos Aires. NextGens spel består främst av olika typer av spelautomater som är gjorda i en 3D-teknik, vilken är unik för just NextGen. Denna teknik erbjuder en större spelglädje då den innehåller en mer intressant grafik än många av de enklare spelen på marknaden. En del av NextGens spel kan spelas genom Facebook och andra populära sociala medier, vilket ger ytterligare en dimension av underhållning då det är möjligt att interagera med vänner och familj och låta spelandet vara i centrum för umgänget online.
NextGen har vunnit många spelare och även awards för sitt banbrytande sätt att kombinera casinospel med sociala sammankomster på sociala medier. Dessa funktioner ger ökad tillfredställelse för spelaren och har gett företagets spelsloter stor uppmärksamhet och marknadsföring utöver det vanliga. Med en så nära anknytning till sociala medier står NextGens kundkrets själva för att höja spelen och sprida dess framgångssaga i sina digitala nätverk.
Regler och villkor gäller | 18+ | GambleAware | Spela ansvarsfullt, för rådgivning besök stodlinjen.se.